Zuid-Amerika here we come!

Feest en mooie natuur in Noord Argentinië

Hallo allemaal,

Hier wederom een berichtje van ons, we zijn een poosje internetloos geweest (ook wel eens lekker).

De laatste keer stonden we op het punt om te vertrekken naar Salta, dit was weer een busreis van 21 uur in totaal. Lange rit, redelijk saai en vooral freezing, want airco regelen in de bussen blijft een lastig iets. Rond 17 uur woensdag 8 februari waren we in Salta met... regen. Jawel van de zon naar de regen. De eigenaar van onze boshut kwam ons met zijn fiatje ophalen. Omdat we hier weer heel noordelijk zijn is het toegestaan om cocabladeren te eten. Dat deed hij dus volop en wij genieten van de lucht. Huisje was hartstikke leuk en prima om bij te komen van al het gereis. Om wat mobieler te zijn hebben we een auto gehuurd en zo konden we de omgeving verkennen. Salta is een ontzettend leuke stad, gezellige straten, pleinen echt heel anders. We kregen nog een dansshow van de lokale senioren op straat.

Zaterdag 11 feb zijn we met auto en al onze spullen naar het noorden gereden. De ´quebrada de Humahuaca´, oftewel de vallei van Humahuaca, een plaats op de lijst van Unesco´s wereld erfgoed. Zeer de moeite waard, wat een mooie vallei, rotsen in allerlei kleuren van groen, paars, geel, oranje, rood tot ik weet niet wat meer. Waanzinnig, net of iemand met de verfkwast in de weer is geweest. Onderweg Purmamarca, een klein dorpje, aangedaan. Dit staat bekend om een aantal rotsen die eruit springen qua kleur! Wat rondgelopen en hier waren weer duidelijk de invloeden van Bolivia zichtbaar op het lokale marktje. Helemaal blij zijn we de vallei verder doorgegaan om einde dag weer richting Salta te rijden.

De traditionele peña wilden we nog meemaken. Dit zijn restaurants, bars met live muziek, dansers etc. In de uitgaansstraat van Salta (Balcarce) hebben we een top avond gehad vol mensen kijken, muziek luisteren en een goeie steak erbij. Heerlijke afsluiting van de dag.

Aangezien we geen bus meer konden zien zijn we zondag naar Iguazu gevlogen voor de watervallen. Eerst het dorp verkend, apotheek leeg gekocht voor spul tegen de muggen haha.. en de dag erna een relaxed dagje aan het zwembad gehouden. Om dinsdag 14 feb eindelijk de wereldberoemde watervallen te bezoeken. Taxi genomen (kost wat maar dan ben je er wel snel!) en het park binnen gegaan. Bij entree zagen we meteen de diertjes die volop rondlopen in het park en erom bekend staan dat ze het eten van je tafel stelen. Snoepig om te zien maar erg ondeugend. Eerst zijn we met het treintje naar de trail gegaan van de ´Devils´ throat´, het punt waar het water naar beneden dendert. Stuk lopen over een vast pad waar we onderweg vogels, een krokodil, schildpad en horden toeristen gezien hebben. Aan het einde was het uitkijkpunt.. wow.. wat indrukwekkend. Een geraas van water niet te geloven. Aan de overkant een ander uitkijkpunt zichtbaar in Brazilie, terwijl wij aan de Argentijnse kant waren. Gigantisch deze watervallen, zo mooi. Na veel foto´s zijn we omgekeerd en terug gegaan naar een centraal punt om daar de boot te pakken. Er was al gewaarschuwd dat je nat zou worden.. dat hebben we geweten. In een rubber speedboot vol gas richting de watervallen, fotomomentjes en mooi uitzicht vanaf het water. Toen moesten we alles opbergen en ging de boot richting de watervallen varen.. kleddernat dus.. Een en al plezier samen. Nog wat rondgelopen en zo de dag afgesloten.

Hierna een relaxdagje en een reisdag gehad om via Buenos Aires te eindigen in jawel.. Uruguay. Stond niet op ons lijstje maar volgens zeggen prachtige stranden en genoeg surfmogelijkheden. Goede reden om hier de reis af te sluiten. We zitten nu dan ook in het dorpje La Paloma, waar vanavond carnaval is en waar overal strand is. Even tijd om al onze reis indrukken te verwerken en nog een kleurtje op te doen.

Tot gauw allemaal (nu kunnen we dat zeggen)!