Zuid-Amerika here we come!

Happy New Year.. 1800 treden en meer...

Als eerste een heel gelukkig 2012 voor iedereen, dat het maar een mooi en gezond goed jaar wordt met heel veel leuke dingen!

Over leuke dingen gesproken, wij reizen overal en nergens heen, we zitten inmiddels in Bolivia. Kerst was uiteindelijk heel geslaagd, met een zalige kerstlunch in ons favoriete restaurant in Cusco hebben we een mooie dag gehad. Maandag zijn we rond 8 uur vertrokken voor onze jungle - Machu Picchu toer. Met een busje met ca. 12 personen en mountainbikes op het dak vertrokken we riching het plaatsje San Luis, daar waar het schone water uit de bronnen komt. Met helm, handschoenen en een mountainbike konden we dan op pad voor een toer van 2,5 uur de bergen af. Materiaal was echt heel slecht, helm zat veel te los en je had geluk als de versnellingen werkten van de fiets. Gelukkig deden de remmen het bij iedereen want die waren pas echt nodig! Volle vaart de berg af, allemaal haarspeldbochten, door wat riviertjes heen echt super, gemiddelde snelheid zeker wel 40km per uur. Iedereen kwam heel aan bij de lunch. Daarna zijn we met een groepje naar ons hostal gebracht voor de overnachting. Gedeelde badkamer, heerlijk dat backpacken!!! Eerst nog de plaatselijke hot springs bezocht, heerlijk warm water wat puur natuur is met een prachtig uitzicht op de bergen. De volgende ochtend zijn we rond half 9 de jungle wandeltocht gaan doen met alle bagage. Pittig was het zeker, ca. 8 uur gelopen de hele dag, dwars door de jungle heen, over de wegen, op het treinspoor met als bonus een ´sneak preview´ op de Machu Picchu hoog in de bergen. De jungle is prachtig groen, weinig dieren leven er we hebben wat vogels, een slang en een spinnetje gezien haha. Begin van de avond naar een andere hotspring gegaan welke een grote aanfluiting was, vol toeristen aan het bier en allemaal opgepropt in dat ene badje wat zo lekker warm was. En als het water al niet de warmte gaf dan waren het de mensen wel. Na een korte nacht zijn we om 4.30 uur de tocht naar de Machu Picchu begonnen, eerst20 minuten lopen van ons dorp Aguas Calientes naar de entree en vandaar uit de befaamde 1800 treden naar boven. En dat was dwars door de jungle steil omhoog. Een enorme klimin de regen waar we iets meer dan een uur over gedaan hebben.Adem tekort, benen en knieen die kraakten maar uiteindelijk het doelgehaald.. de Machu Picchu. Waanzinnig is dat .. een Inka stad zo hoogin de bergen die nooit gevonden is door de Spanjaarden. Eerst hebben we meteen gids een rondleiding gekregen door de stad met mooie verhalenover de bouw, debetekenis van de ruimtes, de zonnewijzers die ze gebruikten en noem maar op.Ongelooflijk dat dit bestaat.Omdat we nog niet genoeg geklommen hadden zijn we op zoek gegaan naar de Zonnepoort, de entree van de Machu Picchu waar je aankomt als je deInka Trail loopt (4 dagen door jejungle) Dit was een klim van ca. een uur met wederom prachtig uitzicht. Rond het middaguur waren we wel klaar en hebbenin het overtoeristische dorp Aguas Calientes de tijd doorgebracht om ´s avonds met de trein en bus weer naarCusco te gaan.

De volgende dag een lummeldagje in Cusco om ´savondsmet de nachtbus naar Puno te reizen, een plaats aanhet Titicacameerop de grens van Peru en Bolivia. Na een tip van andere reizigers zijn we diezelfde dag van aankomst doorgegaannaar Copacabana in Bolivia dat aan de andere kant van het meer ligt.Niet wetende dat dedrijvende rieteilanden alleen maar in Puno zijn en niet in Copacabana. Hmm misschien tijd om toch de Lonely Planet nog beter te bestuderen. Copacabana, is een soort hippiedorp met ook veel toeristen maar een leuke sfeer. De plaatselijke markt bezochtmet heel veelrauw identificeerbaar vlees en fruit engroente.Welgeteld 5 min later ben ik gauw naar buiten gerenden isBramdoorgegaan met deboodschappen voor de lunch haha.

Op oudjaarsdag, gisteren, hebben we een boottocht geboekt naarhet Isla del Sol. We zijn uitgestapt in het noorden en hebben ca. 12 km het eiland over gelopen naar het zuiden in ca. 4 uur. Klimmen en dalen. .dus die 1800 treden zijn inmiddels verdubbeld.. Onze bootman stond op ons te wachten en bracht ons einde dag weer terug voor oudjaarsavond. NL avond hebben we gevierd met een wijntje en lekker eten (1900) uur lokale tijd en de Boliviaanse oudjaar hebben we niet meer gered na deze wandeltocht..

Nieuwe verhalen volgen gauw.... liefs Bram en Meraja

Maud

Jullie ook een heel mooi en gelukkig 2012!
Groetjes Maud

Jan & Sjef

Ik heb genoten van jullie verslag en wens jullie via deze weg een gelukkig en gezond 2012.
Jan

Ik hou van jullie x Anissa

Ik mis jullie zo.
En wat zijn jullie gras sprietjes als je thuis komt na al dat wandelen hihi.
Nou ja ik ga maar weer.

Dikke kus je nichtje

Sabine

Jullie ook de beste wensen voor 2012! Het jaar begint in ieder geval goed voor jullie.

Wat hebben jullie al een hoop leuke dingen gedaan. Ik wil ook weer voor langere tijd weg. Het begint gelijk te kriebelen. Heel veel plezier nog.

Aniet

Oh jee, hoe is het met je knieen?!?

Sylvia

Een heel gelukkig en gezond 2012! Het nieuwe jaar is voor jullie in ieder geval mooi begonnen met jullie zo te lezen onvergetelijke reis! Leuk dat we elkaar nog even gesproken hebben nieuwjaarsnacht. Mis jullie wel hoor, maar we genieten iedere keer weer van de leuke verhalen die jullie schrijven!

Dikke kus,

Syl

Marcello di Bianco

Haha, leuk blog hoor! Als jullie een voetbalstadion tegenkomen.....s.v.p. foto maken! En nog de beste wensen voor 2012! Ciao ;-)

Mitje Julleke

Heel mooi en vlot geschreven reisverhaal ; proficiat Meraja.
Geniet van de vele mooie avonturen die jullie nog te wachten staan .
Verder voor jullie beide een super gezond en leuk 2012 toe gewenst .
We zullen jullie reisverhalen zeker volgen ; je kent ons toch nog ???

Groetjes Mitje & Jules