Zuid-Amerika here we come!

Van het chocoladeparadijs naar het zuiden van Argentinië

Hallo allemaal!

Als eerste bedankt voor alle felicitaties en goede wensen vorige keer!

Na een goed feestje samen op Bram´s verjaardag zijn we 2 dagen later de grens over gegaan naar Argentinië. Basic bus en 6 uur rijden maar gelukt, we waren in Bariloche, het ´lake district´ van Argentinië! Heel toeristisch, veel houten huisjes, net alsof je op wintersport bent en vooral veel chocoladewinkels, jammie! België heeft concurrentie, uiteraard hebben we genoten van de plaatselijke delicatesse (al begrepen we van de taxichauffeur dat de winkels er vooral voor de toeristen zijn, geen cacao te bekennen in de omgeving)

Laughing

De dag erna een auto gehuurd om de meren te ontdekken. Prachtige uitzichten en het water zo blauw, dit konden we niet weerstaan dus na een picknick een goeie duik genomen in het meer. Dit is vakantie! Nog wat gewandeld in de omgeving en de kabelbaan genomen voor het beste uitzicht. De volgende dag nog een ander stuk van de meren bezocht met een gigantische lange hobbelweg naar de gletsjer toe over een zogenaamde ´dirt road´, geen asfalt. Aan het einde was een gletsjer die op zich niet heel bijzonder was, behalve dan het zwarte ijs wat ontstaat als het naar beneden valt en een poosje ligt.

Van Bariloche gingen we op weg naar Puerto Madryn (het oosten van Argentinië) Dit is de toegangspoort naar Peninsula Valdes, een schiereiland waar je veel dieren kunt spotten. Na aankomst een excursie geboekt voor de dag erna. Om 7 uur vertrokken we, het landschap is echt een steppe, er valt praktisch geen regen. We hebben pinguins gezien van heel dichtbij, zo grappig. Eentje was zo brutaal dat zij ging uitzoeken of een schoen en been eetbaar waren haha. Nog wat struisvogels, zee olifanten en uiteindelijk een enorme kolonie zeeleeuwen met babies gezien. We waren net te vroeg voor de orca´s, zij komen in februari naar de kust om eten (de babies) te zoeken, dan komen ze echt aan land. Eigenlijk wel triest dus misschien maar goed dat het nog januari is.

Dezelfde avond vertrokken we met bus naar het zuiden, El Calafate. Tenminste dat probeerden we.. de bus had een lekke band dus al 2 uur vertraging. In de bus bleek dat het een puinhoop was, zweetvoeten lucht, vieze stoelen, krappe ruimte. Volgende dag (duurt even hier met dat reizen in de bus, 18 uur is heus niet gek) bleek dat er weer problemen waren met een band en dat de onderdelen ergens ver weg vandaan moesten komen. Hmm. Het was alweer half 4 ´s middags (4 uur later dan de oorspronkelijke aankomsttijd) en we moesten nog minimaal 3 uur reizen plus een doorverbinding van nog 4 uur. Uiteindelijk uit nood een taxi gebeld om ons rechtstreeks naar El Calafate te brengen.

El Calafate ontdekt vandaag (woensdag 1 feb) wederom een dorp die functioneert als uitgangspunt voor excursies, maar heel knus. En een Big Ice tour voor morgen geboekt. Eerst varen en dan 4 uur lang over de gletsjer Perito Moreno wandelen.. we zijn benieuwd..

Deze avonturen volgen gauw weer.

Liefs Bram en Meraja

Jan Maaskant

Jongens wat een avonturen, ik geniet elke keer van jullie verhaal.
Liefs Jan

Arnold

Te mooi om allemaal waar te zijn! Ik krijg wel zo langzamerhand de indruk dat jullie geen rondreis Zuid-Amerika doen, maar een busreis Zuid-Amerika met als trending topics zweetluchten en happende pinquins.
Geniet van alle uitersten dan duurt het langer.

ben

Goeie morgen, vrienden. Ben zelf net terug van ´n sneeuw/ ijs/ wind/ bbbrrrrr wandeling met mijn kanjer chippy, (die me nu niet meer aankijkt) en nu onder het genot van ´n kopje koffie heb ik jullie verhaal weer gelezen. Via Google Earth (ingezoomd) en jullie foto´s heb ik wederom vanuit mijn stoel onze vakantie genoten.Groetjes.