Zuid-Amerika here we come!

IJspret en veel wandelen bij El Calafate en El Chaltén

Hier zijn we weer vanuit een tropisch (sorry we weten echt hoe koud het bij jullie in Nederland is) Buenos Aires.

Donderdag 2 februari hadden we een gletsjer trip geregeld nabij El Calafate (Zuid Argentinie). Om 7 uur ´s ochtends opgehaald met de bus om eerst naar het uitkijkpunt te gaan van de gletsjer Perito Moreno, deze gletsjer heeft een noord- en zuidkant die je kon bekijken via een wirwar aan paadjes. Prachtig om te zien, net een grote slagroomtaart van een afstand. Van dat punt zijn we naar de boot gereden omal varend naarons startpunt van de excursie te gaan. Bij aankomst kregen we instructies over de activiteit om direct daarna 40 min te wandelen over rotsblokken en op mini paadjes de berg op. Inmiddels hebben we heel gespierde kuiten allebei :) Op het basiskamp in de bergen kregen we zogenaamde ´crampos´ uitgedeeld, soort spikes voor onder je schoenen om grip op het ijs te hebben. En een tuigje voor het geval dit nodig was onderweg. Toen de ijsberg op.. wow wat een belevenis. Hele scherpe punten en zoveel verschillende kleuren blauw om te zien. Diepe scheuren met water erin, een prachtig meer, riviertjes en dat allemaal op een gletsjer. Zeker de moeite waard. Sommige stukken zijn 600-700 m diep en onderin schijnt het zelfs paars te zijn. De reden dat deze gletsjer nog bestaat, ondanks de temperatuur, het was boven 0, is vanwege de vochtige lucht uit de Pacifische Oceaan, die omhoog gaat waardoor er sneeuw ontstaat die aan de Argentijnse kant weer valt op de gletsjer. Na ruim4 uur op het ijs gewandeld te hebben (misschien is ploeteren een beter woord haha) gingen we weer terug met boot en bus.

Vrijdag zijn we in alle vroegte vertrokken met de bus naar het plaatsje El Chaltén, iets noordelijkere, 3 uur rijden om daar te gaan wandelen. Volgens de Argentijnen en wij zijn het met ze eens, een prachtige omgeving! Het dorpje bestaat uit 10 blokken en verder alleen maar natuur. Diezelfde middag zijn we gaan wandelen richting de Cerro Torre, een bekende berg. Klimmen, dalen, treden, rotsen, riviertjes en aan het einde een meer met gletsjer. Super! Deze tocht was 22 km en we hebben er 6 uur over gelopen. Diezelfde avond onszelf getrakteerd op een goeie steak.. dat kunnen ze wel hier in dit land.

Nog vermoeid en met spierpijn opgestaan en helaas regen, maar goed geen reden om niet op pad te gaan. Spullen verzameld en richting andere berg gaan lopen de Fitz Roy. Een enorme klim om te beginnen maar ook de moeite waard. Weer totaal anders dan de route van de dag ervoor. Aangekomen bij een meer kregen we het advies om niet verder te gaan, aangezien de route er niet mooier op werd. Omgekeerd en die dag in totaal ook iets van 15 km gelopen. Nog wat door het dorpje geslenterd en de lokale wijn geprobeerd, heerlijk (en verdiend).

Zondag was een complete reisdag van El Chaltén, terug naar El Calafate om daar met het vliegtuig naar Buenos Aires te vliegen. Daar zijn we nu nog steeds. Gister een klein deel van de stad verkend, kan niet anders want het is enorm groot. Veel mooie gebouwen, ontzettend veel verkeer, chaos kun je wel zeggen. Maar ook weer leuk. Aangezien we nog steeds geen stadsliefhebbers zijn vertrekken we vanavond naar Salta toe.Dat is Noord Argentinie, meteen prachtige omgeving, waar je kunt paarrijden, bergen kunt bekijken etc.We zijn benieuwd!

De tijd vliegtvoorbij.. we kijken er naar uit om iedereen weer te zien.. maar voor nu gaan we nog even genieten van het weer, de natuur en onze vrijheid.Veel sterkte allemaal met dekou!

Bedankt weer voor deberichtjes op het blog.. het lukt niet altijd om er op te reageren. Maar het wordt zeker gewaardeerd. Tot gauw weer....!!

Liefs, Bram en Meraja

Maud

Wat een fantastische avonturen en verhalen!! Geniet er nog van!
Liefs Maud

Arnold

Mooi verhaal, geniet ervan zolang het kan!!!