Zuid-Amerika here we come!

Kou, regen en dan weer zon in Bolivia

Na een goede nachtrust met oudjaar haha, zijn we de volgende dag met regen vertrokken van Copacabana richting La Paz, de hoofdstad van Bolivia. Een busrit van 3,5 uur met een oversteek over het Titicacameer. Heel grappig de mensen moeten apart met een motorbootje en de bus gaat op een ander soort boot met ook slechts een motor, je gelooft bijna niet dat zo´n boot met voertuigen blijft drijven of vooruit komt, ze duwen de boot af met een stok!

Bij aankomst een prettig hotel geboekt, de volgende dag meteen geïnformeerd in het hotel naar prijzen voor een trip naar Rurrenabaque (zo duur, altijd even shoppen voor andere prijzen). Vanuit dit plaatsje kun je een jungle en/of een pampas (moeras) trip boeken. In de stad zelf ook nog wat nagevraagd en uiteindelijk geboekt voor de dag erop. Eerst heeft Bram nog een bezoekje aan de kapper gebracht, voor wel EUR 3,60 is hij prima geknipt, heel grappig. Overigens hebben we ook uitgevonden dat bij hoge nood je gewoon op straat boven de put je rokken kan optillen, is heel gewoon hier, erg handig. Verder nog de lokale´Witch Market´ bezocht, een straat met allemaal winkeltjes waar ze vooral kleding, sjaals, poncho´s etc verkopen van Alpaca wol, heerlijk warm. Verder dankt deze markt zijn naam aan de gedroogde alpaca´s die ze verkopen. Als je een nieuw huis hebt dan is het gebruikelijk om deze voor de deur te offeren voor geluk. Naar iets.. uiteraard wel als iedere toerist foto´s hiervan gemaakt.

Dinsdag onze tassen weer gepakt en naar de luchthaven toe voor de vlucht naar Rurrenabaque, een 2 motorig vliegtuig met 19 zitplaatsen en een open cockpit. Even spannend, maar de vlucht was prima, binnen 35 minuten waren we alweer geland op een korte landingsbaan en uiteindelijk mochten we op het grasveld uitstappen naar de ´luchthaven´, een klein houten gebouwtje. Zalige temperatuur hier, rond de 25 graden, eindelijk was het dan slippers en korte broeken tijd, wat een feest. Voor 11 euro overnacht, Bolivia is erg goedkoop om rond te reizen, we kregen ook nog een gratis disco ´s avonds laat, die zat blijkbaar ergens onder ons hostel.

Woensdag om half 9 met een jeep vertrokken richting de pampas, voor een 2-daags uitje. Met nog 2 nederlanders en de gidsen zaten we in een jeep gepropt en reden we 2,5 uur lang over een hobbelige zandweg. Dat de jeep niet uit elkaar viel was een wonder. Na de lunch gingen we direct in een houten bootje met 4 stoeltjes de Rio Beni (rivier) op om dieren te spotten, onderweg hebben we roze dolfijnen, een capibara, een baby alligator, een paar apen, vogels en wat schildpadden gespot. Als extra kon je nog zwemmen met de dolfijnen, dat was het proberen waard, niet wetende dat er diep in het water anaconda´s en piranha´s en weet niet wat nog meer zwemt en leeft. Het verschil is dat in de regentijd, nu dus, de rivier 6 meter hoger is waardoor juist dolfijnen komen en de rest van de dieren ver onder in het water blijft. Stinken het water en troebel maar een bijzondere ervaring, ineens een snoet tegen je been of voet, nieuwsgierig als de dolfijnen zijn gaan ze uitzoeken wie/wat je bent. Heel vreemd gevoel zeker omdat je ze niet aan ziet komen. Heel gaaf. Einde dag ook ontdekt dat er heel veel muggen waren die zelfs Deet geen probleem vinden. De volgende dag nog een vaar- en wandeltocht gedaan en in de middag weer terug naar Rurrenabaque om de volgende dag weer naar La Paz te vliegen.

Vandaag zou Bram een mountainbike tocht gaan doen over de ´World´s Most Dangerous Road´, helaas was het eten niet zo geweldig gister en ging dit niet door. Morgen kijken we weer of we naar het zuiden verder reizen voor de zoutvlaktes.

Hieronder nog wat reacties op jullie berichtjes:
Bedankt voor alle goede wensen voor het nieuwe jaar!
Anita, knie is helemaal oke gelukkig
Sabine: zeker weer op reis gaan, we zijn pas 3 weken onderweg en ik weet zeker dat we er zo een jaar van kunnen maken :) En de mensen hier dragen hun kind in een doek op de rug, slapend, zittend.. alles is mogelijk...
Marcello: stadion nog niet gespot maar mochten we er een tegen komen maak ik zeker een foto, en Laurens een brandweerkazerne ook nog niet tegen gekomen. Weet ook niet of we deze meteen herkennen.

Tot gauw weer met nieuwe avonturen.
Liefs Bram en Meraja

Gwen

Hello!!

Leuk om weer van jullie te horen! En jullie maken leuke dingen mee; die roze dolfijnen.. super gaaf!!

Ben ook blij om te horen dat jullie eindelijk mooi weer hebben.

Hier is het guur, vies, winderig en grijs weer. Het noorden van het land stond bijna geheel onder water met vele mensen die moesten evacueren. Maar gelukkig neemt het allemaal nu weer af.

Ik zit hier op de bar aan mijn laptop en ben ondertussen hache aan het maken met de openhaard aan! Dus heel wat anders dan jullie :-)
Verder gaat alles gewoon z'n gangetje.
Vanavond feessie van Mo en ik kijk al uit naar de wintersport!

Nou daar ver weg... geniet van alles en van elkaar!!

Dikke kus van ons

Sepha

Weer een bijzonder en leuk verhaal. Hoop dat Bram snel opknapt. Vond het super dat we elkaar gesproken hebben!!!! Dikke kus zus

Henk vd Meent

Hallo allebei,

Wat een mooie, leuke en vooral uitnodigende verhalen. Ik heb meteen zin om ook het vliegtuig te boeken en te gaan doen wat jullie doen. Geniet van elkaar (hoe gaat dat eigenlijk ;-) ) en schrijf snel weer wat nieuws. Oh, je mist hier helemaal NIETS.

Henk

Andre

He Meraja en Bram, super om die verhalen te lezen, gave dingen gedaan zeg! Weinig luxe maar daar krijg je dan wel wat voor terug.
Hier missen jullie niks, kort en krachtig. Dus geniet daar maar lekker, we blijven jullie volgen en enjoy!!!!!!
Doei, Andre

Sabine Struijk

Hoi Meraja en Bram, wat een geweldige reis. Jullie hebben echt het primitieve leven opgezocht. Ik hoop dat jullie nu een hotelkamer hebben met ramen, schone douche en toilet. Have fun. Kusje Sabine